Internet ho ha canviat tot i l’adaptació a aquesta nova realitat és essencial per a qualsevol empresa que desitgi posicionar-se en aquest nou univers d’oportunitats. Però, ¿quina tècnica és més efectiva perquè els motors de cerca et trobin? El primer que hem de saber és quina és la diferència entre SEO i SEM.
Què són el SEO i el SEM?
Encara que de vegades es facin servir indistintament, els termes SEO (Search Engine Optimization) i SEM (Search Engine Marketing) tenen diferents significats. SEO s’entén millor com un subconjunt de SEM, que s’enfoca en fer que un lloc web aparegui més amunt a la pàgina de resultats de cerca.
D’altra banda, el SEM té com a objectiu augmentar la visibilitat general del lloc a través de resultats orgànics i publicitat.
Desafortunadament, les empreses estan lluitant cada vegada més per fer malabars amb aquestes pràctiques a fi d’optimitzar els seus canals generals de comercialització. Si bé SEO i SEM de vegades poden sentir-se com dos mons en guerra, la veritat és que haurien de treballar en col·laboració, i no un contra de l’altre.
Però per entendre millor el funcionament i estratègies d’ambdós conceptes, veurem per separat les definicions corresponents, entrant més en detall sobre quins aspectes queden emmarcats pel SEO i quins altres pel SEM.
Què és el SEO?
El posicionament SEO representa les inicials en anglès de “Search Engine Optimization”, és a dir, “Optimització en Motors de Recerca”. I es refereix a un posicionament natural o orgànic del que s’està publicant en un lloc web, un bloc o un comerç electrònic.
En altres paraules, és una estratègia que té com a objectiu aparèixer en les posicions més altes dels resultats de cerca orgàniques per a una o diverses paraules concretes que han estat prèviament seleccionades i són rellevants per a la nostra web.
Dit d’una altra manera, l’objectiu és el d’aparèixer en les posicions més altes dels resultats de cerca orgànica mitjançant una estratègia d’una o diverses paraules clau específiques que s’han seleccionat prèviament i que són rellevants per al nostre negoci.
Però, com vam aconseguir això? Doncs mantenint-nos al dia de les últimes actualitzacions del algoritme de Google, pel fet que és el cercador que cobreix gairebé el 100% de recerques a Catalunya i està en constant actualització, per la qual cosa hem d’estar sempre atents i receptius a noves modificacions en les tècniques de posicionament SEO.
Què és el SEM?
D’altra banda, el posicionament SEM prové de l’anglès “Search Engine Marketing” i es basa en implementar publicitat en motors de cerca per millorar el posicionament dels continguts.
Amb aquesta tècnica, els continguts es veuran destacats a la part superior dels resultats de cerca (per sobre dels resultats orgànics) tot i que amb un distintiu publicitari.
Però, com apliquem una campanya SEM? El més comú és utilitzar la plataforma de Google Ads, que consisteix en licitar per determinades paraules clau. D’aquesta manera, com més gran és la competència per una paraula clau concreta, més gran serà el cost de la publicitat.
És important, abans de dur a terme la campanya, saber quines paraules clau utilitzar, per veure quines són les millors a l’hora de licitar i les que tenen menor competència.
A més, és fonamental tenir clar l’objectiu de la campanya, ja que el missatge varia depenent de si vols augmentar el trànsit, l’abast o les conversions. I, finalment, saber quin és el públic objectiu per poder segmentar la campanya.
Abans de posar-se en marxa amb la campanya, és important desenvolupar una estratègia de paraules clau a utilitzar. Això ens serveix per comprovar quines de les paraules clau són les més eficients a l’hora de licitar (alt CTR i baixa competència).
Així mateix, és fonamental tenir clar l’objectiu de la campanya, ja que el missatge es veurà alterat depenent del que es vulgui aconseguir: augmentar el trànsit, aconseguir abast o conversions. I finalment, s’ha de tenir clar quin és el públic objectiu per permetre la segmentació de la campanya.
Quines són les principals diferències entre SEO i SEM?
Tot i que les dues estratègies van encaminades cap al mateix objectiu (escalar a les primeres posicions dels resultats de cerca de Google), la principal diferència entre aquestes dues tècniques de màrqueting digital, recau en que en les estratègies SEO no hi ha cap cost directe per visita, mentre que en estratègies SEM si.
D’aquesta manera, en una estratègia SEM, cada vegada que un usuari faci clic a l’anunci, causarà un cost per a l’empresa. Tanmateix, això no vol dir que aplicar tècniques SEO no tingui cap cost, ja que també es necessita d’una persona amb coneixements per dur a terme aquestes accions.
Altres diferències a tenir en compte:
- Nombre de paraules clau: En estratègia SEO, el nombre de paraules clau a posicionar és limitat, ja que depèn directament del contingut i les pàgines que contingui el nostre lloc web. En estratègies SEM, aquesta limitació no existeix, ja que es pot posicionar per qualsevol paraula clau sempre que es liciti en la campanya per ella.
- Temps: En estratègia SEO, els resultats se solen obtenir a mitjà / llarg termini. En estratègia SEM, en canvi, els resultats s’obtenen gairebé immediatament, i es pot estendre tot el que vulguem en el temps.
- Flexibilitat als canvis: L’estratègia de SEO no és flexible als canvis perquè perquè els canvis tinguin efectes, de vegades passen dies o setmanes a causa de la necessitat que el robot del cercador rastregi la pàgina novament i actualitzi el resultat en el seu índex en els seus servidors.
- CTR: Està més que comprovat que el CTR (taxa de clics) d’una pàgina és inferior al 5% a partir de la cinquena posició i que, només un 1% dels usuaris passen a segona pàgina de resultats, el que és el mateix a no existir. D’altra banda, la primera posició sol generar una taxa de clic del 30%, el que clarament aquest valor es veu avantatjat en les estratègies SEM.
- Visibilitat: Dins d’una estratègia SEO, no hi ha cap garantia d’aparèixer en els primers resultats, des d’una estratègia SEM, això no passa, i és possible aparèixer en els primers resultats des del moment que s’inicia la campanya.
- Canvis en els rànquings: En una estratègia SEO, no poden haver grans variacions pel que fa a la posició que ocupa en les SERPs. En canvi, en estratègies SEM, aquests canvis de posició es produeixen constantment.
Què hem de triar? ¿SEO o SEM?
Les tècniques de treball SEO solen requerir d’un temps fins que es veuen resultats, però un cop aconseguits, es mantenen amb el temps.
D’altra banda, el SEM permet una gran visibilitat en molt poc temps, encara que amb un inconvenient: aquests resultats desapareixen de les primeres posicions en el moment en què es deixi d’invertir en la campanya.
L’estratègia més adequada és la que combina ambdues tècniques, l’ideal és començar amb les campanyes SEM una vegada que sorgeixin els resultats del treball de SEO, aquesta és una bona estratègia per començar a tenir visibilitat a Google del contingut rellevant del nostre lloc web.
El fet de tenir una campanya de Google Ads i aparèixer en els resultats orgànics, proporciona una major quantitat de clics, a més d’enfortir el branding de la marca.
Si encara tens dubtes o, simplement vols que t’assessorem sobre quin tipus d’estratègia és millor implementar per al teu negoci, posa’t en contacte amb nosaltres, t’atendrem sense cap compromís.