Administrar una pàgina web implica gestionar una gran quantitat de dades i estadístiques. Sense una eina especialitzada, l’obtenció de dades i la seva anàlisi posterior seria una tasca extremadament complexa (o impossible). Per sort, fa anys que ens acompanya Google Analytics, una eina web de Google creada exclusivament per recopilar dades de navegació i mostrar-les d’una manera simple i entenedora i que, a més, és completament gratuïta.
Tot i així, es tracta d’una eina que maneja una gran quantitat de dades. Cal saber quines són aquelles dades que és més important recollir i analitzar, cosa que varia en funció dels objectius de la teva web o negoci. És per això que avui volem ajudar-te proporcionant-te les principals mètriques de Google Analytics, aquelles que més sovint tendeixen a utilitzar-se per a la presa de decisions.
El primer és el primer: Configura el teu Google Analytics
Abans d’explicar les mètriques principals de Google Analytics és important parlar del funcionament de la pàgina. El primer pas per poder-la fer servir és registrar-se a Analytics. Un cop dins farem clic a la pestanya d’administrador i indicarem què volem mesurar (web, app…). Després proporcionarem totes les dades necessàries, acceptem els termes i condicions i Google ens proporcionarà un codi de seguiment que haurem d’enganxar a l’etiqueta <HEAD> de cada pàgina que vulguem mesurar. Google Analytics començarà a recopilar les dades de les diferents pàgines ia introduir-les a la base de dades.
Amb això ja podràs començar a fer servir la teva pàgina sabent què passa en ella. Tot i que al principi totes les gràfiques estaran a zero, les xifres començaran a pujar a mesura que la teva web rebi trànsit. Ara que ja tens accés t’explicarem les principals mètriques de Google Analytics, en què t’hauria de centrar i perquè en funció dels teus objectius.
L’aspecte serà similar a això (segons si és gtag, GA4, GTM…)
<!– Global site tag (gtag.js) – Google Analytics –> <script async src=»https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-xxxxxxxxx-x»></script> <script> window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag(‘js’, new Date()); gtag(‘config’, ‘UA-xxxxxxxxx-x’); </script>
Principals mètriques de Google Analytics i el seu ús
1. Usuaris
Possiblement la principal mètrica d’Analytics. Indica quantes persones han accedit a la teva web en un període determinat. Si l’objectiu és atraure públic nou, aquest és el teu indicador, ja que sabràs els visitants únics que han accedit al teu lloc web (sense comptar repeticions).
Aquesta mètrica indica el nombre dusuaris de la teva pàgina. Encara que un usuari hi accedeixi dues vegades només comptaria com una (excepte que hi accedeixi a través de dos navegadors o dispositius diferents, o hagi esborrat les cookies). Aquesta mètrica aporta informació més fiable sobre el creixement de la web, així com ajuda a mesurar l’exercici de campanyes d’ads o xarxes socials que busquen incrementar l’abast de la pàgina.
2. Sessions
Aquesta mètrica és molt rellevant per a totes les webs, però sobretot per a aquelles on interessa fidelitzar els usuaris.
A Analytics, per sessió entenem cadascuna de les visites de l’usuari a la nostra web. Si un usuari, accedeix a la teva pàgina 3 cops en una setmana, en aquest període l’usuari haurà generat 1 usuari però 3 sessions. A més, si l’usuari passa més de 30 minuts inactiu, la sessió s’acaba i es reinicia, comptabilitzant una altra visita consecutiva.
3. Pàgines vistes i Pàgines/sessió
Aquesta mètrica serveix per mesurar el comportament de lusuari un cop ha accedit a la nostra pàgina. És possible que un usuari entri per una pàgina determinada, però acabi navegant per la web i visitant diferents pàgines. Segons el sector, és més probable que aquest indicador multipliqui el de sessions (e-commerce visitant productes, mitjans de comunicació en línia llegint diferents articles, etc.)
És per això que es compara moltes vegades les pàgines visitades amb les sessions per crear la mètrica pàgines/sessió, que indica la mitjana de pàgines que visita cada usuari durant la mateixa sessió. Una xifra elevada implica que els usuaris naveguen molt per la web, cosa que tendeix a implicar que aquesta és de qualitat i la navegació és senzilla.
Important analitzar, quins continguts són els que generen més pàgines vistes i quins canals d’adquisició (Google, Campanyes…) són els que generen més pàgines/sessió.
4. Durada de la sessió
Per a moltes webs és tan important que els usuaris hi accedeixin com que consumeixin el seu contingut. La durada de la sessió es pot fer servir per mesurar de manera fiable la qualitat que un usuari percep en una web. Si aquest considera que la web aporta valor, és més habitual que romangui-hi durant més temps.
A més, aquesta mètrica afecta directament el posicionament d’una pàgina: Si l’usuari abandona la web sense romandre una bona estona, Google considerarà que la pàgina ofereix una experiència pobra i la posicionarà pitjor.
5. Percentatge de rebot
És una de les principals mètriques d’Analytics, encara que també és una de les que només es pot analitzar tenint molt en compte el context del web. En general, el percentatge de rebot acceptat és entre 30 i 40%. Això és perquè la gran majoria de landings estan dissenyades amb l’objectiu que l’usuari navegui per la web: que miri els productes, visiteu la pàgina de contacte, algun article…
Tot i així, el pàgines tipus bloc o diaris les taxes de rebot tendeixen a ser dun 60-70% i fins i tot més. Són pàgines el trànsit de les quals tendeix a obtenir-se a través de cercadors o xarxes socials mitjançant la promoció de posts. Un usuari troba un post que li interessa i, un cop llegit, tendeix a abandonar la pàgina. Només blocs de molt alta qualitat aconsegueixen mantenir una taxa de rebot baixa. En aquests casos és més important analitzar les sessions i la durada. Una durada baixa implica que el contingut no s’ha considerat interessant, mentre que una durada alta implica que encara que hi hagi hagut un rebot l’usuari ha llegit tot el contingut.